مدرن سازان: قالب بتن | قیمت و خرید قالب فلزی بتن
  • تماس جهت خرید

انواع قالب بندی سقف

انواع قالب بندی سقف

یکی از اصلی ترین بخش های سازه، اجرای قالب بندی سقف است که  از اهمیت و حساسیت بسیار زیادی برخوردار است استفاده از  قالب های با کیفیت تاثیر فروانی در مقاومت سقف های بتنی دارد به طور کلی اجرای قالب بندی سقف های بتنی دارای بخش ها و انواع مختلفی است که با توجه به نوع سقف ها اجرا میشود که در ادامه این مقاله به این نوع از سقف های بتنی خواهیم پرداخت و مزایا و معایب انها را برای شما مشخص خواهیم کرد

۳ نوع از سقف بتنی وجود دارد:

  1. تیرچه دار ها:  سقف های تیرچه بلوک،تیرچه بلوک کرمیت و سقف سیاک
  2. کامپوزیت ها: سقف های کامپوزیت فلزی، کامپوزیت کرمیت، کامپوزیت CSD و سقف با قالب مشبک وافل
  3. دال های بتنی: دال بتنی پیش تنیده،دال مجوف (کوبیاکس) و سقف های پیش ساخته و نیمه پیش ساخته که ما چند مورد از رایج ترین آنها را معرفی خواهیم کرد.

قالب بندی سقف های تیرچه بلوک

یکی از متداول ترین و رایج ترین سقف های اجرایی تیرچه بلوک است که به نوعی می توان گفت جزو یکی از ساده ترین سقف های است که در آن نیازی به قالب بندی پیچیده نیست این سقف ها از تیرچه و بلوک های پر شونده تشکیل یافته اند که تیرچه ها در آن به عنوان تیر فرعی استفاده میشوند علاوه بر تیرچه و بلوک ها در ساخت این نوع سقف ها میلگرد حرارتی و میلگرد تقویتی به کار گرفته میشود  همچنین یکی از مهمترین قسمت های قالب بندی سقف تیرچه بلوک قالب بندی تیر های بتنی می باشد که در مراحل اجرای آن مهارت های کافی را باید داشت.

مزایای سقف تیرچه بلوک:

این نوع سقف  مقاومت بسیار بالایی در برابر در برابر رطوبت، صدا، حرارت و آتش‌سوزی، باد و زلزله دارند همچنین به علت مصالح به‌ کار رفته دارای وزن سبک و نیز سرعت اجرایی بالایی هستند.

معایب سقف های تیرچه بلوک:

در میان سقف دال بتنی و کامپوزیت از صلبیت لازم برخوردار نمی باشد، امکان شکستگی پاشنه تیرچه وجود دارد و با باریک شدن مقطع تیرچه‌ها، موجب کم شدن مقاومت شقف تیرچه بلوک در مقابل زلزله میشود و امکان انجام دهانه های بلند بیشتر از ۸ متر وجود ندارد

انواع تیرچه ها:

  • تیرچه پاشنه بتنی
  • تیرچه فلزی با جان باز

انواع بلوک پرکننده:

  • بلوک پلی استایرن
  • بلوک سفالی
  •  بلوک سیمانی

قالب بندی سقف به صورت وافل

وافل یکی دیگر از انواع مختلف سقف های بتنی است که به آن سیستم دال دو طرفه نیز گفته می‌شود که به دو صورت یکطرفه و دو طرفه انجا میشود.

در اجرای سقف وافل برای پوشاندن سقف از قالب بتن پلاستیکی وافل استفاده می شود که به آن سیستم دال قابلمه‌ و یا مشبک نیز گفته میشود.از این سازه معمولا برای مکان های مانند پارکینگ های مسقف، بیمارستان، فرودگاه ها و ایستگاه های سرپوشیده، سوله های صنعتی و دیگر ساختمان های شخصی استفاده می شود همچنین قالب های وافل قابل استفاده مجدد هستند که در اندازه های مختلفی تولید میشوند که به شرح زیر می باشد.

 

سایز ابعاد ارتفاع
۶۰ ۶۰×۶۰ ۳۰, ۲۸, ۲۵, ۲۰, ۱۸
۷۵ ۷۵×۷۵ ۳۰
۸۰ ۸۰×۸۰ ۳۰, ۲۸, ۲۵
۹۰ ۹۰×۹۰ ۴۰, ۳۰

مزایای سقف های وافل:

یکی از مزایای قابل توجه سقف وافل این است که در این سقف ها نیازی به تیرچه های پیش ساخته نیست که علاوه بر هزینه حمل و نقل و انبار کردن، فرآیند اجرا سازی را طولانی مدت میکند.

معایب سقف های وافل:

عبور راحت صوت از سقف، نداشتن استحکام در مقابل وزش باد بسیار شدید، داشتن هزینه های زیاد قالب وافل

 

قالب بندی سقف

نحوه قالب بندی سقف و بتن ریزی

بعد از بتن ریزی ستون های قالب بندی تیرهای بتنی شروع می شود که با استفاده از لوله داربستی و قالب بتن یا در بعضی از موارد تخته سه لایی اجرا می گردد.

بعد از قالب بندی تیرها آرماتور بندی آن توسط نیروه های ماهر شروع می شود .

مرحله بعد از آرماتوربندی تیر ،آویز ها هستند که طبق نقشه سازه اجرا می گردد که در سقف های معمولی بین ۵ تا ۳۰ سانت می باشد.

بعد از بسته شدن آویز ها تیرچه ها با استفاده از جرثقیل در روی پودر ها قرارداده می شود

بعد از آن که تیرچه ها به وسیله جلثقیل به بالای سقف گذاشته شدند توسط نیروی انسانی تقسیم شده و در جای مورد نطر خود دقیق قرار داده می شود.

حال نوبت به زیر سازی تیرچه ها می رسد. بعد از زیر سازی تیرچه ها سفال ،بلوک ، یا یونولیت بین تیرچه قرار داده می شود.

بعد از این مرحله که در قالب بندی سقف های تیرچه بلوک انجام می گیرد میلگرد حرارتی روی سقف بسته می شود.

بعد از آن قالب بندی دور سقف انجام شده و همچنین تایبیم ها بسته می شوند بعد از اتمام مراحل و ریز کاری ها مراحل انجام شده توسط ناظر ساختمان بازدید می شود و اگر ایرادی در کار باشد ایراد ها گفته می شود. بعد از انجام ایرادات گفته شده توسط ناظر بازدید دوباره صورت می گیرد اگر ایرادات برطرف شده باشد تاییدیه بتن ریزی داده می شود و بتن ریزی انجام می شود.

باز کردن سقف های تیرچه بلوک معمولا بین یک هفته تا ده روز بعد از بتن ریزی انجام می گیرد.

قالب بندی سقف دال بتنی

این نوع سقف ها یکی از انواع سقف های بتنی هستند که از بتن و آرماتور تشکیل یافته است و دارای وزن بسیار بالای می باشند همچنین جزو معدود سقف های هستند که به علت  استفاده فولاد و بتن به صورت یکپارچه بسیار مستحکم و دارای طول عمر بالایی هستند ضخامت بتن این سقف ها معمولا ۱۰ الی ۵۰ سانتی متر می باشد زیر سقف توسط قالب فلزی بتن یا تخته سه لایی  به صورت سر تا سری قالب بندی می شود.

مزایای قالب بندی سقف دال:

داشتن طول عمر بالا، عایق صوتی، مقاوم بودن در برابر آتش و جلوگیری از انتشار آن به تبقات دیگر و استحکام در برابر زلزله اشاره کرد.

معایب قالب بندی سقف دال:

داشتن وزن بالا و مقاومت کششی کمتر، نیازمند ابزارالات زیاد،مدت زمان اجرای بالا نسبت به سایر سقف‌ها..

قالب بندی سقف های دال بتن، بعد از مراحل بتن ریزی در هوای معمولی بعد از ۱۰ تا ۱۴ روز باز می شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.