مدرن سازان: قالب بتن | قیمت و خرید قالب فلزی بتن
  • تماس جهت خرید

انواع قالب بتن خاص، مشاوره، طراحی و ساخت

قالب بتن خاص در حال تولید در کارخانه

به چه نوع قالب های قالب بتن خاص می‌‌‌‌‌‌‌‌گویند؟

به طور کلی در اجرای هر سازه و پروژه‌ای در گام اول از قالب‌های مدولار برای قالب بندی استفاده می‌شود. در برخی از موارد برای اجرای پروژه‌های خاص این نوع از قالب‌ها مناسب نیستند و نمی‌توان از آن‌ها برای قالب بندی و شکل دهی خاص به بتن استفاده کرد. در این شرایط باید برای قالب بندی و اجرای سازه از قالب‌های خاص استفاده شود. این قالب‌ها، قالب‌هایی خاص منحنی شکل و قوس دار هستند، که به دلیل شکل ظاهری متفاوت و همچنین ابعاد و اندازه مختلف به این دسته از قالب ها قالب های خاص فلزی می‌گویند. قالب‌های همچون قالب ستون گرد، قالب نیوجرسی، قالب سر ستون، قالب دیوار پیش ساخته و… جزوی از قالب های خاص هستند. که به دلیل استفاده در ساخت و ساز‌های مختلف در برخی از موارد نیازمند طراحی متفاوتی برای شکل‌دهی به بتن می‌باشند. این دسته از قالب‌ها به صورت سفارشی در ابعاد و اندازه های دلخواه برای سازه‌ های با شکل متفاوت تولید و ساخته می‌گردند. این نوع از قالب ها مخصوص پروژه های خاص با شکل متنوع به نسبت دیگر قالب ها هستند

مراحل ساخت و سفارش قالب بتن خاص

برای ساخت قالب بتن‌های خاص در مرحله اول نیازمند به نقشه و اندازه های دقیقی از سازه برای تولید قالب بتن خاص با جزئیات دقیق تر هستیم، که این مورد در گام اول می‌بایست در اختیار تیم فنی شرکت مدرن سازان قرار بگیرد. بعد از طی این فرآیند تیم فنی شرکت مدرن سازان با بهره‌گیری از مهندسین متخصص و همچنین ابزار آلات پیشرفته و بروز شروع به تولید قالب بتن خاص می‌کنند. در روند ساخت قالب بتن همواره یکی از فاکتور های مهم دقت در تولید قالب و اتصال محکم دیگر اجزا به هم می‌باشد که از اهمیت بالایی برخوردار است، به گونه‌ای که می‌تواند عملکرد قالب را در مواجهه با فشار ناشی از بتن ریزی تحت تاثیر قرار بدهد.

توجه داشته باشید، که مدت زمان ساخت قالب خاص بتنی بستگی به ابعاد و اندازه قالب و همچنین شکل منحنی یا قوس دار آن دارد که در این صورت برای تولید یک قالب بی‌نقص و بادوام ما نیازمند مدت زمان بیشتری هستیم. بعد از بررسی دقیق و برآورد وزن قالب از طرف تیم فنی ما هزینه های ساخت و قیمت نهایی آن در اختیار شما قرار داده می‌شود، بعد از تایید مشخصات و قیمت قالب، تیم متخصص ما در شرکت مدرن سازان شروع به تولید قالب دلخواه شما بر اساس ابعاد و اندازه تعیین شده می‌کنند. همچنین زمان تحویل نیز در پیش فاکتور صادر شده از سوی مشاوران ما تعیین می‌شود. دقت داشته باشید که به دلیل شکل خاص و منحنی این قالب‌ها قیمت نهایی ساخت آنها از قالب‌های مدولار بیشتر است که اصلی‌ترین دلیل آن مدت زمان اجرایی و شکل خاص قالب بتن خاص است

قیمت قالب بتن خاص

قیمت قالب بتن خاص تفاوت بسیار زیادی با قالب های مدولار دارد، که این تفاوت به دسته های مختلفی از جمله مدت زمان صرف شده برای تولید، ابعاد و اندازه قالب، مقدار ورق و فلز استفاده شده در ساخت و نوع ساختار و یا شکل آن تقسیم می‌شود. که تمامی این موارد در قیمت نهایی آن تاثیر می‌گذارند. برای استعلام دقیق تر قیمت قالب بتن خاص میتوانید نقشه و یا حتی شکل و ابعاد اندازه قالب خود را به مهندسین متخصص ما بفرستید تا قیمت نهایی را با جزئیات بیشتر به شما اعلام کنند.

انواع قالب‌های خاص بتن

قالب های خاص شامل تمامی قالب هایی هستند که به طور متفاوت برای پروژه های خاص تولید می‌شوند و مختص آن پروژه هستند، این قالب‌ها با شکل و اندازه های مختلف خود با قالب‌های دیگر بر اساس نیاز پروژه ساخته و در روند اجرایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه به انواع مختلفی از این قالب‌ها با جزئیات بیشتر می پردازیم و به ابعاد و اندازه و انواع مختلف آنها اشاره خواهیم کرد

قالب خاص بتن برای قالب بندی

قالب نیوجرسی

قالب نیوجرسی جزوی از قالب های خاص می‌باشد که به طور معمول در ابعاد و اندازه های ۴ و ۶ متری با ضخامت ۴ میلی‌متر تولید می‌شود. این قالب ها همچنین متشکل از اجزای مختلفی است که این اجزا شامل: سولجر، جک های شاغول کننده، دیوار اصلی نیوجرسی، شاسی، جک شاغول کننده، پایه زیرین نیوجرسی، پشت بند، جک دو پیچ و مهره و بولت است که ساختار اصلی نیوجرسی تشکیل می دهد. لازم به ذکر است در صورت نیاز نیز می‌توان ابعاد و اندازه های سفارشی و متنوعی از این قالب ها تولید کرد.

قالب منهول

قالب منهول همواره متشکل از دو قالب متفاوت داخلی و بیرونی است، که به شکل گرد و منحنی در اندازه های متنوع به صورت سه تیکه با بهرگیری از ورق مقاوم به ضخامت ۳ میلی‌ متری ساخته می شود. تسمه های پانچ شده روی قالب دارای ضخامت ۵ میلی‌ متری است. قطر داخلی این قالب ها ۶۰ الی ۱۷۰ سانتی متری است که میتوان این ابعاد را در صورت نیاز تغییر داد.

قالب ستون گرد

قالب ستون گرد به ارتفاع  ۱ الی ۳ متری در قطر ۳۰ الی ۱۸۰ سانتی متری تولید می‌شود، که برای اجرای ستون هایی به شکل دایره‌ای یا گرد در بسیاری از پروژه ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قالب‌ها اصولا به صورت دو تیکه مجزا برای قالب بندی ستون های پروژه های مانند ساخت پل، پارکینگ، هتل و انواع ساختمان های مرتفع استفاده می‌شوند که برای اتصال آنها از پین و گوه و یا کلمس استفاده می گردد 

تولید قالب ستون گرد

قالب دیوارهای پیش ساخته

قالب دیوار پیش ساخته در مدل های مختلفی همچون یک طرف نما، دو طرف نما، ایستاده، خوابیده و تکی در ابعاد و اندازه های به طول ۴ متر و ارتفاع ۱٫۲ الی ۳ متر ساخته می‌شود. تعیین طرح بدنه نیز با توجه به نیاز های پروژه مشخص می شود و امکان تغییر آن نیز وجود دارد. همچنین ارتفاع یا طول این نوع از قالب ها امکان تغییر و سفارشی سازی را دارد. 

قالب لوله بتنی

قالب لوله بتنی از دو نیم دایره بیرونی و سه بخش داخلی تشکیل شده است که دلیل سه تیکه بودن بخش داخلی برای جدا سازی و اجرای راحت تر آن می‌باشد، قالب لوله بتنی اصولا از ورق رویه ۳ میلی متر و پشت بند های ضخیم و مقاوم ساخته می شود. قالب های لوله بتنی در ۵ قطر منحصر بفرد ۷۰۰، ۸۰۰، ۱۰۰۰، ۱۲۰۰ و ۱۴۰۰ تولید می شوند که در فاضلاب ها و بسیاری از پروژه های آبیاری و… برای هدایت آب بکار گرفته می‌شوند

قالب فلزی جدول

قالب جدول از دیگر قالب‌های خاص فلزی است که در ابعاد و اندازه های گوناگونی با بکارگیری از ورق ۳ میلی متر برای رویه قالب ساخته می‌شود. ابعاد این قالب‌ها به طور معمول ۳۵×۳۰ الی ۵۰×۷۰ هستند. با توجه به ابعاد جدول این نوع از قالب‌ها به دو شکل کشویی و پیچ و مهره‌ای در بازار عرضه می‌شوند، که نوع کشویی آن از فرآیند اجرایی راحت تری برخوردار است. کاربرد اصلی این جدول ها در هدایت آبروها، خیابان ها و فضای سبز و… است.

قالب جدول کشویی آماده

قالب بتن طرح دار

قالب بتن طرح دار از قالب‌های طرح دار موجود برای قالب بندی است. که به دلیل وجود طراح‌های مختلف بر روی بدنه در اجرای پروژه های گوناگونی استفاده می‌شود. از این نوع از قالب‌ها معمولا در اجرای دیوار‌ها، پل‌ها، انواع ساختمان‌ها و… به انتخاب کارفرما استفاده می‌گردد. این قالب‌ها در ابعاد و اندازه ۵۰×۵۰ و ۱۰۰×۵۰ با طرح‌های مختلف در مرکز قالب موجب ایجاد شکل‌های مختلف بر روی بتن می ‌شوند

قالب تیر برق

قالب تیر برق یکی از قالب‌های خاص به حساب می‌آید که امروزه در دو شکل H و گرد ساخته می‌شود. این نوع از قالب‌ها در ۳ اندازه کاملا متنوع ۹، ۱۲و ۱۵ موجود می‌باشد که نوع H شکل آن در دو نوع تکی و دو قلو به صورت چند تیکه و نوع گرد به صورت دو تیکه در مجموعه ما به تولید میرسد. ساختار این قالب ها همانند دیگر قالب‌ها از ورق‌های فلزی مستحکم است، که منجرب پایداری فراوان آن می‌شود.

قالب آکروپاد بتنی

آکروپاد بتنی به سازه های برزگ با شکل‌های متنوع گفته می‌شود، که از آنها برای موج شکنی و جلوگیری از سیلابی شدن در برخی از مناطق و سواحل کم عمق استفاده می‌شود. به دلیل وجود ابعاد بسیار بزرگ آکروپاد‌ها تولید و اجرای آن‌ها در هر اندازه و شکلی به صورت سفارشی انجام می‌گیرد. همچنین قالب آکروپاد بتنی با استفاده از ورق ضخیم به صورت دو تیکه مجزا ساخته می‌شود که دلیل اصلی این کار سهولت در اجرای آن است.

قالب آکروپاد قالب بندی شده

قالب های لغزنده

قالب‌های لغزنده یک نوع از سیستم قالب بندی پیشرفته و مدرن در ارتفاع است، که به دو بخش عمودی و افقی تقسیم می‌شود. اجزای این نوع از سیستم قالب بندی متشکل از پشت بند‌ها، قالب بدنه، سکوی کار، یوخ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، طوقه‌‌ها و جک‌های هیدرولیکی است. قالب‌های لغزنده در قالب بندی به صورت عمودی و افقی نصب و اجرا می‌شوند و بعد از بتن ریزی در ارتفاع بالاتری قرار می‌گیرند. این نوع از سیستم قالب بندی معمولا در ارتفاع‌های زیاد همانند احداث سد و انواع ساختمان‌های مرتفع و بلند بکار گرفته می‌شود.

قالب تونل فرم

قالب تونل فرم یکی از قالب‌های خاص در ساخت و ساز است، که فرآیند اجرایی همزمان سقف و ستون یا دیواره های کناری را امکان پذیر می‌کند. اجزای این قالب‌ها شامل: پانل افقی، پانل عمودی، جک مورب، بولت و مهره بولت، پانل پشتی، براکت مثلثی دیوار بیرونی و… هستند. از این نوع قالب‌ها برای اجرای ساختمان‌های مسکونی و اداری و دیگر ساختمان ها استفاده می‌شود. ابعاد این قالب‌ها نیز به صورت سفارشی قابل تولید است.

قالب لاینینگ تونل

یکی از اصولی‌ترین روش‌ها برای اجرای تونل استفاده از قالب تونل لاینیگ است. چرا که این قالب‌ها در ابعاد گسترده به صورت منحنی در طول ۶ الی ۹ متر تولید می‌شوند، که به دلیل وجود یکپارچگی کامل استحکام بسیار فراوانی در شرایط مختلف اجرایی و بتن ریزی دارند. قالب‌های تونل لاینینگ به دلیل نوع باز و بسته شدن به دو دسته مختلف مکانیکی و خودکششی تقسیم می‌شوند که عملکرد هر دوی آنها با یکدیگر کاملا متفاوت است.

قالب تونل ساخته شده توسط مدرن سازان

قالب لارنج پنل

قالب لارنج پنل یکی دیگر از قالب‌های خاص و مدرن به حساب می‌آید، که فرآیند قالب بندی آن با استفاده از این نوع از قالب‌ها به صورت یکپارچه انجام می‌گیرد. این قالب‌ها با توجه به روش اجرایی وزنی حدود ۱٫۵ الی ۷٫۵ تن خواهند داشت. رویه این قالب‌ها عمدتا از فلز و یا پلی وود است، که در اجرای آن‌ها از بولت، جک شاغول کننده، میان بولت و… برای قالب بندی باید استفاده کرد.

قالب تیر پل بتنی

قالب‌ تیر پل بتنی دارای شکل‌های مختلفی است، که این شکل ها به دسته‌ های مختلف T شکل، L شکل و تخت تقسیم می‌شوند، که از آن‌ها برای اجرا و تکمیل پل استفاده می‌شود. این قالب‌ها امروزه به صورت چند تیکه با استفاده از ورق های فلزی مقاوم و با استفاده از تسمه های پانچ شده در پشت قالب برای ایجاد مقاومت بیشتر تولید می‌شوند. که می‌توان آنها را در اندازه مختلفی ساخت.

قالب سر ستون قارچی

قالب سر ستون قارچی یکی دیگر از قالب‌های موجود برای ایجاد سر ستون و قالب بندی آن است. این نوع از قالب به دو تیپ قالب سر ستون قارچی می‌شوند. ابعاد و اندازه این نوع از سر ستون ها در قسمت بالایی ۱َ۲۰×۱۲۰ با ارتفاع ۵۰ و قسمت پاینی ۴۰×۴۰ سانتی متر است  که به دلیل استفاده های محدود در ساخت پل و…جزوی از قالب‌های خاص شناخته می‌شود

قالب سر ستون آماده قالب بندی

چند نکته مهم در مورد قالب‌های خاص و روند سفارش آن

مهم ترین عامل در قیمت قالب خاص بتنی کیفیت و مرغوبیت این قالب‌ها می‌باشد. قالب هایی که با به کارگیری و استفاده از متریال مرغوب می‌توانند دوام و قیمت های متفاوتی داشته باشند. از این رو بدیهی است که خرید قالب‌هایی که در ساخت و تولید آن‌ها از متریال و مواد با کیفیت استفاده می‌شوند علاوه بر آن که از مقاومت و ماندگاری بیشتری برخوردار می‌باشند، دارای قیمتی بیشتر از سایر قالب‌های موجود در بازار امروزی می‌باشند.

همچنین در سفارش قالب‌های خاص حتما زمان بیشتری برای آن‌ها در نظر بگیرید. در حقیقت قالب‌های مدولار از قبل محاسبات آن‌ها به طور کامل صورت گرفته و در نتیجه تیم فنی و متخصصین شرکت مدرن سازان برای تولید آن‌ها محدودیتی ندارند. اما از طرف دیگر مشخصات شما باید به تیم پشتیبان و تیم سازنده برسد تا با توجه به آن تغییراتی در محصولات خود به وجود بیاورند. به همین دلیل با توجه به زمان آغاز برنامه مشخصی داشته باشید و با توجه به آن سفارش ساخت قالب مورد نظر خود را به تیم فنی ما بدهید.

برای تهیه باکیفیت ترین نوع محصولات پیشنهاد می‌کنیم که شما تمامی گام‌های خود را با مشورت مشاور سازه و نظارت مهندس سازه انجام دهید. این افراد هم در مورد ابعاد و هم در مورد استحکام فنی قالب‌ها اطلاعات کاملی در اختیار شما قرار می‌دهند که ما به عنوان سازنده می‌توانیم آن‌ها را در جریان کار خود به کار ببریم. این به ما اجازه می‌دهد که محصول نهایی را کاملاً مطابق با سفارش شما آماده کنیم.